AKTUELT

Styregruppen har mødtes for første gang

Det første styregruppemøde – efter gruppen i april konstituerede sig – fandt sted lige efter modeugen i august 2015. På mødet blev den overståede modeuge og særligt showene evalueret, og herudover blev status på sundhedstjekket, der endnu kun findes som pilotprojekt i Københavns Kommune, diskuteret. Referatet kan læses her.

Stor tilslutning fra modebranchen til etisk charter om modeller

Pressemeddelelse 26. marts 2015

Mere end 300 virksomheder i den danske modebranche har allerede skrevet under på Modebranchens Etiske Charter, der skal sikre modeller bedre trivsel samt et sundere kropsideal. At branchen selv tager aktivt del i charteret, kan få stor effekt, mener Eva Kruse, adm. direktør i Danish Fashion Institute.

Den 3. marts lancerede Danish Fashion Institute, Dansk Mode & Textil og WEAR, de otte største modelbureauer, Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade samt foreningen Danske Modeller et nyt og markant opstrammet Modebranchens Etiske Charter, der med klare regler og sanktioner skal sikre modeller bedre trivsel og et sundere kropsideal i branchen. Siden da er det væltet ind med underskrifter fra den danske modebranche, der ønsker at tilslutte sig charteret.

320 virksomheder har allerede indsendt deres tiltrædelseserklæringer. Charterets underskrivere repræsenterer alle grene af branchen – fra de største koncerner som Bestseller og DK Company til førende modebrands som By Malene Birger og Ganni, og fra modemagasiner til design- og reklamebureauer, for ikke at nævne designskoler, fotografer og stylister.

Adm. direktør i Danish Fashion Institute og Copenhagen Fashion Week Eva Kruse er meget tilfreds med den store tilslutning til charteret, og siger:

”Den enorme opbakning til Modebranchens Etiske Charter taler sit tydelige sprog; den danske branche er sig sit ansvar bevidst og klar til at tage et kollektivt skridt imod, at modeller skal have det bedre, og at kropsidealet skal være sundt og ikke sygeligt. At branchen selv tager så aktivt del i charteret, tror vi har langt større effekt – også på længere sigt – end lovgivning udstukket af myndigheder og bøder, som har været på tale i Frankrig for eksempel.”

Formand for Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade Anne Minor siger:

”Vi er meget glade for at opleve, at modebranchen har vist sig parat til at ’sætte hånden på kogepladen’ for at ændre på modellernes forhold og tage ansvar for det skønhedsideal, som branchen fremstiller. Vi tror på, at charteret kan gøre en forskel bl.a. gennem det obligatoriske sundhedstjek af modeller, som vi mener er den helt rigtige løsning, frem for en BMI-måling, der jo ikke kan bruges som målestok for fysisk og mental sundhed.”

Virksomheder, der har skrevet under på charteret, optræder på en liste over underskrivere på www.modebranchensetiskecharter.dk og har desuden retten til at anvende logoet på hjemmeside, i materialer og kampagner mv. Overtræder man derimod charterets regler, vil en styregruppe sanktionere, hvilket blandt andet kan betyde en blacklisting af virksomheden på charterets hjemmeside. Derfor opfordres der også til, at man anmelder de underskrivere, der menes at have handlet i strid med reglerne i Modebranchens Etiske Charter. Det er endvidere indført som optagelseskrav til Copenhagen Fashion Week’s officielle show- og eventkalender, at man har tilsluttet sig charteret.

Charterets styregruppe, der vil mødes to gange årligt og efter behov, består af en repræsentant fra Dansk Mode & Textil, Danish Fashion Institute, Modelbureauforeningen (under stiftelse), Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade, Foreningen Danske Modeller, en designer fra en modevirksomhed og en redaktør fra et dansk modemagasin.

Adm. direktør i Dansk Mode & Textil Thomas Klausen mener, at en af årsagerne til den store opbakning er, at social ansvarlighed i forvejen optager den danske modebranche:

Jeg er selvfølgelig stolt over, at det er lykkes at samle en så stor del af den danske modebranche om denne vigtige sag, men samtidig vil jeg være ærlig og sige, at det også er på sin plads. I Danmark har vi tradition for at tage ansvar for vores medmennesker – både i vores samfund generelt, men også i den danske modebranche, hvor vi gennem det seneste årti har arbejdet intensivt med bæredygtighed og social ansvarlighed. Og netop ansvarlighed bør selvfølgelig også omfatte de unge modeller i branchen.”

Charteret samt listen af underskrivere kan ses på www.modebranchensetiskecharter.dk. På listen optræder blandt andre følgende:

  • Koncerner så som Bestseller, DK Company og IC Group
  • Brands i alle segmenter så som By Malene Birger, Kopenhagen Fur, Ganni, Hummel, Soulland, Maria Black Jewellery, Ecco, Stine Goya og Ole Lynggaard Copenhagen.
  • Magasiner så som DANSK Magazine, ELLE, Alt for Damerne og Cover.
  • Modelbureauer så som Unique, 2PM, Elite, Scoop, Le, Gossip, Heartbreak og Diva

 

 

UPCOMING IT-BRANDS STØTTER ETISK CHARTER SOM SELVFØLGE

Stakken af underskrifter er vokset støt siden charterets offentliggørelse for blot to uger siden. For modellerne skal være sunde, og modebranchen handle om andet end kropsmål, lyder det fra to at branchens mest hotte brands.

Fra Fashionforum.dk, 19. marts:
Danmarks største tøjvirksomhed Bestseller satte i tirsdags deres underskrift på Modebranchens Etiske Charter på vegne af alle firmaets 11 brands. Men det er ikke kun de brede, etablerede brands, der bakker projektet op. Også upcoming Københavner-mærker hejser flaget for modellernes arbejdsvilkår.

Sindssyg tendens
Showaktuelle Maikel Tawadros var modebranchens første til at skrive under og vise sin støtte til projektet. Han har allerede nu sat charterets logo på sin hjemmeside og glæder sig over, at der bliver sat fokus på den ”sindssyge tendens, hvor man skal se underernæret ud”, som han selv udtrykker det.

For ham er det især positivt, at charteret er udarbejdet i samarbejde med landets otte største modelbureauer:
”Som designer forventer jeg, at modelbureauerne kender deres modeller og ved, at de har det godt. Jeg booker bare modellerne, så jeg har desværre ikke samme kendskab til dem,” fortæller Maikel Tawadros til FashionForum.
Maikel Tawadros understreger, at man sagtens kan være tynd uden at være syg. Han bruger selv slanke modeller, så længe de er sunde.

Mark Tan: Naturligt at skrive under
Samme holdning har de hos Mark Kenly Domino Tan.
”Som brand tiltaler vi den stærke og modne kvinde. Det er derfor vigtigt for os at arbejde med sunde og stærke modeller til vores kampagner,” fortæller Mark Tan til Fashion Forum.
Det var ifølge designeren meget naturligt for brandet at skrive under på charteret, fordi de altid har forholdt sig til modellernes sundhed.

Charteret er også vigtigt, fordi mode handler om meget mere end modeller, fortæller Mark Tan:
”Vi er enormt glade for, at modebranchen kan stå sammen og vise omverdenen, at det hele ikke handler om tynde modeller,” siger han til Fashion Forum.

Læs hele artiklen her.

 

BESTSELLER SKRIVER UNDER PÅ MODEBRANCHENS ETISKE CHARTER

Den jyske tøjkæmpe er ikke i tvivl om, hvorvidt de skulle skrive under på charteret eller ej.

Fra Fashionforum.dk, 18. marts:
Bestseller A/S, der blandt andet ejer mærkerne Vero Moda, Noisy May, Pieces, Only, Vila, Y.A.S og .Object bekræfter, at de har underskrevet Modebranchens etiske charter. Charteret, der skal sikre ordnede arbejdsforhold for modeller og tilskynde et sundt kropsideal, er udarbejdet af branchens organisationer Dansk Mode & Textil, WEAR og Danish Fashion Institute.

”Vi har ingen anden interesse end at sende signalet og støtte initiativet om, at de modeller, der bruges indenfor vores branche, skal være sunde og sikre og at de dermed også udstråler sundhed, så man ikke kommer til at diskutere sygdom og i stedet kan holde fokus på de kollektioner, som modellerne viser,” siger direktør for CSR og Corporate Communication i Bestseller A/S Mogens Werge til Fashion Forum.

Når den jyske tøjkæmpe ikke har skrevet under endnu tidligere, skyldes det alene, at charteret har været sendt ud til samtlige af Bestellers mærker. Dermed har hovedkontoret ønsket at tilsikre, at mærkerne var helt med på, at modebranchens etiske charter er den vej, Bestseller ønsker at gå.

”Det har på ingen måde været til afstemning. Jeg har i dag skrevet under på hele Bestseller A/S’ vegne. Når det har været ude, har det været for at sikre, at det var helt klart hele vejen rundt i organisationen,” fortæller Mogens Werge til Fashion Forum.

Bestseller mener ikke, man kan andet end at være med til at søge at tilsikre modeller har ordentlige arbejdsforhold og med deres udseende er med til at fremme et sundt kropsideal.
”Vi ønsker ikke at støtte et usundt kropsideal. Og vi ønsker ikke, at vores tøj skal associeres med noget usundt og uordentligt. For os er det her en selvfølge,” uddyber Mogens Werge.

Læs hele artiklen her.

 

MASSIV OPBAKNING TIL MODEBRANCHENS ETISKE CHARTER

For to uger siden lancerede DAFI i samarbejde med flere af branchens centrale aktører et nyt og markant opstrammet Modebranchens Etiske Charter. Siden da er det væltet ind med underskrifter fra hele modebranchen – fra tøjkoncerner til modemagasiner.

Fra Danish Fashion Institute, den 17. marts
Den komplette liste over de mange underskrivere offentliggøres i næste uge på www.modebranchensetiskecharter.dk. Men allerede nu løfter vi sløret for enkelte af de virksomheder, der kommer til at optræde på listen:

  • Koncerner så som Bestseller og DK Company
  • Brands i alle segmenter så som By Malene Birger, Kopenhagen Fur, Ganni, Soulland, Ole Lynggaard, Masai, Barbara I Gongini og Mark Kenly Domino Tan
  • Kreative bureauer (grafiske, PR og reklame) så som Femmes Regionales, Darling Creative Studio, Polhelm PR og Low Studios
  • Modemagasiner så som Eurowoman/man, DANSK Magazine, Elle og Alt for Damerne

Herudover har også alle designskolerne, flere modefotografer, stylister, butikker samt de otte modelbureauer Unique, 2PM, Elite, Scoop, Le, Gossip, Heartbreak og Diva (der er medstiftere af charteret) også skrevet under. Kort sagt, massiv opbakning!

Læs hele artiklen her.